Sunday, December 7, 2008

Homemade Footballs

This video is really funny. In Mozambique, I always saw kids playing with homemade footballs. I think usually they were just made out of old plastic bags; there wasn't actually an excess of condoms in Monapo. But I imagine in Southern Mozambique, closer to Maputo, this could be a viable option for improved footballs. Enjoy:






This South African advertisement has a different take on homemade balls. (Click to englarge and read) This special plastic bag was an insert in a South African newspaper. It was used to bring to light that many youth in SA use plastic bags instead of actual footballs.

But the advertisement presents this fact as shameful. It never really occurred to me to say shame when I saw kids in Mozambique making their own toys. Besides balls, they could make kites, toys cars, they played games with bottle caps. I felt like they were much more creative and crafty than American kids.

But the advertisement points out that children with real athletic talent may never have the opportunity to become stars because they will never play the game with a real ball, with shoes, on a field with grass. Different sets of eyes can find different symbolism in the same image.

5 comments:

Ju said...

Nasci em Moçambique, vivi vários anos em Boane...adoro esse país.
Não tem fotos de Boane? Gostava imenso de rever essa terra.
Parabéns pelo blog, vou voltar.
Júlia

Heather said...

Oi Ju! To feliz que um mocambicano le o meu blog! Sim, conheco Boane...eu morava la por 3 meses. Aqui estao as minhas fotos de la:

http://heatherleila3.googlepages.com/boane

Ju said...

Olá Heater
Obrigada por responderes, fiquei muito feliz.
Que bom encontrar uma pessoa que viveu em Boane.
Conheces pessoas que ainda vivem em Boane?
Neste momento estou a viver em Portugal.
Obrigada pelas fotos, adorei.
Bjs.

Heather said...

Ola! fiquei no bairro Fiche perto do IPU. Fiz um entrenamento la.A minha familia era da Paineta, seu filho Juliao e a esposa dele, Jinoca. Fui a Ponto Final as vezes para dancar com amigos. Eu era uma voluntaria com o Corpo da Paz. Depois fui a viver em Monapo, Nampula para dois anos. Quero muito voltar para Mocambique! Gostei tanto. Obrigada por ler o meu blog. Tchau, Heather

Ju said...

Olá Heater
Eu morei no bairro militar, conheceste? O meu pai era militar. Foi antes do 25 de Abril.
Se quiseres ver fotos de Boane, encontras neste Site:

http://digitalnoindico.blogspot.com/search?updated-max=2007-06-10T17%3A15%3A00%2B02%3A00&max-results=50

Aqui também vês mais fotos:

http://digitalnoindico.blogspot.com/search?updated-min=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B02%3A00&updated-max=2008-01-01T00%3A00%3A00%2B02%3A00&max-results=50

Se estiveres interessada em sites de Moçambique, eu posso indicar.